Loading...

20 نقاشی برتر جهان

20 نقاشی برتر جهان

نقاشی و هنر در طول زمان و در اعصار مختلف همواره اهمیت ویژه ای برای انسان داشته است. از بین آثار هنری که در طی قرنها خلق شده است، تعدادی از آنها هستند که جاودانه شده و برای همیشه در تاریخ هنر ثبت شده اند. هم اکنون این آثار هنری تحت شدیدترین تدابیر امنیتی و در بزرگترین و مشهور ترین موزه های جهان نگهداری می شوند. بیشتر این آثار دارای داستانهای مرموز و جالبی هستند. بعضی از این نقاشی ها علیرغم تدابیر امنیتی که برای حفاظت از آنها در نظر گرفته شده بوده است مورد سرقت قرار گرفته و مجددا پیدا شده اند. هر یک از شاهکارهایی که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم صدها میلیون دلار ارزش داشته و حاصل بزرگترین تلاش هنرمندان و نقاشان برجسته تاریخ می باشند و نگهداری آنها توسط موزه ها تا حد زیادی اعتبار موزه هایی که میزبان این آثار هستند را بالا برده است.

  1. 1-مونالیزا ( Mona Lisa )

نقاشی معروف مونالیزا نیازی به معرفی ندارد. تصویر زنی که توسط هنرمند ایتالیایی ، لئوناردو داوینچی ، کشیده شده است و شاید بتوان آن را مشهورترین نقاشی جهان نامید. مونالیزا تصویریست که بیش از هر نقاشی دیگر درباره آن نوشته اند و همچنین پربازدیدترین نقاشی جهان نیز به شمار می رود. چند نکته درباره نقاشی مونالیزا وجود دارد که باید بدانید :

  • اینطور که گفته می شود نقاشی مونالیزا متعلق به لیزا قراردینی است. او همسر فردی به نام فرانسسکو دل جیوکوندو بوده است. این نقاشی بین سالهای 1503 و 1506 کشیده شده است.
  • این نقاشی توسط پادشاه فرانسیس اول ، پادشاه فرانسه ، خریداری شد و به همین دلیل امروزه به این کشور تعلق دارد.
  • مونالیزا از سال 1797 در موزه لوور پاریس نگهداری می شود. سالانه شش میلیون نفر به این موزه می آیند تا این نقاشی زیبا و پرماجرا را ببینند.

2-شب پر ستاره | Starry Night

بی شک این اثر هنری بهترین دوست داشتنی ها را به نمایش گذاشته و اما نوابغ را نیز به دردسر انداخته است. گویا هنرمند قصد داشته در طول نیم قرن یا بیشتر با استفاده پرمعنی اش از رنگ نوابغ و هنرمندان سراسر جهان را تحت تاثیر قرار دهد. شب پرستاره توسط هنرمند هلندی به نام وینسنت ونگوگ (Vincent van Gogh) نقاشی شده است. اگرچه که ونگوگ در طول زندگی اش تنها یکی از نقاشی های خود را فروخت اما پس از مرگ او تازه میزان عظمت و بزرگی کارهای او مشخص گردید. شب پرستاره از جمله معروفترین نقاشی های جهان و همچنین مشهورترین کارهای ونگوگ می باشد که به یکی از تصاویر فرهنگ مدرن تبدیل شده است. این نقاشی روستای سنت رمی (Saint-Rémy) را در زیر یک آسمان درخشان و رو به شمال نشان می دهد. درخت سمت چپ تصویر به این ترکیب اضافه شده است. این نقاشی مشهور از سال ۱۹۴۱ در مجموعه دائمی موزه هنر مدرن نیویورک واقع شده است.

3-جیغ ( The Scream )
این نقاشی توسط هنرمند نروژی ، ادوارد مونک ، در سال 1893 کشیده شده است. ادوارد یکی از مشهورترین نقاشان دوره خود بود. او فقط از رنگ روغن و پاستل برای کشیدن این نقاشی استقاده کرده است. چند نکته وجود دارد که باید درباره این نقاشی مشهور بدانید این نقاشی به گفته ادوارد مونک ، فریاد طبیعت را نشان می دهد. ابرها به رنگ قرمز و نارنجی کشیده شده اند و رنگها در این نقاشی جیغ می زنند.
او درباره ایده این نقاشی گفته است روزی که بروی یک پلی قدم می زده است و خورشید در حال غروب کردن بود و آسمان به سرخی می زد او در این صحنه ایستاده و احساس کرده که جیغی از دل طبیعت شنیده است. این فریاد موجب شد تا او تصمیم بگیرد چنین صحنه ای را به تصویر بکشد.
نقاشی جیغ از جمله نقاشی های مشهوری بوده که بارها در معرض دزدی و ربوده شدن قرار گرفته است. یک نسخه از این نقاشی از گالری ملی شهر اوسلو در سال 2004 دزدیده شد اما چند ماه بعد توانستند آن را بازگردانند.
برای یافتن این نقاشی جایزه 2 میلیون کرونی در نظر گرفته شده بود.

4-شام آخر | The Last Supper
نقاشی شام آخر یکی از معروفترین نقاشی های جهان بوده که به صورت دیواری در قرن پانزدهم میلادی در شهر میلان و توسط هنرمند برجسته، لئوناردو داوینچی ترسیم شده است. این نقای تصویری از سالن غذاخوری در صومعه سانتا ماریا دل گرازی (Santa Maria delle Grazie) شهر میلان را نمایش می دهد. این صحنه شام آخر را نشان می دهد که در آن حضرت عیسی به دوازده یار خود اعلام می کند که یکی از آن ها به او خیانت خواهد کرد. لئوناردو داوینچی در سال ۱۴۹۵ کار خود را بر روی این نقاشی مشهور آغاز کرده و در سال ۱۴۹۸ آن را تکمیل نمود. هرچند که او به طور مداوم بر روی این تصویر کار نکرد. برخی از نویسندگان می گویند که شخصی که در سمت چپ عیسی مسیح قرار دارد همان شخص است که مورخان آن را را شناسایی کرده بودند. این نظریه محبوب بعده ها موضوع کتاب رمز داوینچی اثر دن براون (Dan Brown) شد.

5-The kiss by Gustav Klimt
بوسه (اثر گوستاو کلیمت)
این طرح معروف که توسط نقاش سمبولیست اتریشی، گوستاو کلیمت، کشیده‌شده، یکی از نمونه‌های هنر جدید است. کلیمت در این اثر همانند بسیاری دیگر از نقاشی‌هایش از تم عاشقانه بهره‌برده و صحنه‌ای آمیخته با آرامش را به تصویر‌کشیده. در پس‌زمینه‌ی این تابلو از ورقه‌های نقره و طلا استفاده‌شده که بر ارزش آن می‌افزاید. این تابلو در گالری اتریشی بلودره در شهر وین، اتریش، در کنار تعدادی دیگر از آثار گوستاو کلیمت نگه‌داری می‌شود.

6-تداوم حافظه در نیویورک (The Persistence Of Memory)

نقاشی های مشهور جهان
نقاشی سورئالیست «تداوم حافظه» توسط نقاش اسپانیایی، سالوادور دالی در سال 1931 کشیده شده است که این اثر یکی از مشهورترین نقاشی‌های وی بوده است. نقاشی تداوم حافظه در واقع ساعت ذوب شده را به تصویر می‌کشد و تصور می‌شود که این نقاشی از تئوری نسبیت الهام گرفته است. این نقاشی در موزه هنرهای مدرن نیویورک نگهداری می‌شود.

7-موج نهم
اثر: ایوان آیوازوفسکی 1850
محل نگهداری: موزه دولتی روسیه، سن پترزبورگ

تابلوی موج نهم شاهکاری واقعی است. آیوازوفسکی در این نقاشی که تلاش شوم گروهی را برای نجات یافتن از امواج بی‌رحم اقیانوس نشان داده، به کمال تکنیکی ناب خویش دست یافته است. با وجود این قوی‌ترین بخش این کمپوزیسون در مرکز نقاشی قرار دارد که مرموز‌ترین و عرفانی‌ترین بخش و نمایش دهنده تشعشعات خورشید می‌باشد و به صحنه با طیفی از رنگهای قوی سبز و صورتی روشنایی بخشیده است. همچنین بارها از این نقاشی به اسم زیباترین نقاشی روسی نام برده شده است.

8-سه نوازنده ( Three Musicians )
نقاشی سه نوازنده در نگاه اول شبیه به یک کلاژ است اما در حقیقت یک نقاشی رنگ روغن است که در سال 1921 توسط هنرمند اسپانیایی ، پابلو پیکاسو ، کشیده شده است. چند نکته وجود دارد که باید درباره این نقاشی بدانید :

پیکاسو دو نقاشی شبیه به هم کشیده است که هر دو با نام سه نوازنده شناخته شده هستند.
یکی از این نقاشی ها در موزه هنرهای مدرن شهر نیویورک قرار گرفته است و نقاشی دیگر در موزه هنر فیلادلفیا به نمایش گذاشته شده است.
پیکاسو این نقاشی را در فونتینبلو در نزدیکی شهر پاریس کشیده است.

9-گلهای آفتابگردان
اثر: وینسنت ون گوک
محل نگهداری: لندن، گالری ملی، 1888

ون گوک بعد از ترک کردن زادگاهش هلند به قصد جنوب فرانسه برای تشکیل انجمن هنری، این گلهای آفتابگردان را نقاشی کرده است. او این اثر را برای تزئین اتاق خواب دوستش پل گوگن نقاشی کرد. ون گوک سال بعد یعنی سال 1889 کپی دیگری نیز از این نقاشی کشید و شاید هم کپی دیگری در سال بعدتر. کپی‌‌ها و نسخه‌‌های متفاوت دیگری از این تابلو نیز به شاگردان او نسبت داده شده است. این گلهای هنری معروف در قلبشان نمونه ساده‌ای از ایجاز زندگی را به نمایش می‌گذارند؛ آنها چرخه‌‌های متفاوت زندگی ما هستند، شکوفه‌‌های شاداب و باطراوت تا پژمردگی و نابودی...

10- دختری با گوشواره مروارید در لاهه (Mauritshuis, The Hague)

«دختر با گوشواره مروارید» یک اثر هنری از یوهانس ورمایر است. این نقاشی حدودا در سال 1665 کشیده شده و یک دختر با عمامه را به تصویر می کشید که گوشواره‌ای از مروارید به گوش دارد. این نقاشی همچنین با عنوان مونالیزای هلندی نیز شناخته می‌شود. این نقاشی در موزه نقاشی Mauritschuis در لاهه در کشور هلند به نمایش گذاشته شده است.

11-The Night Watch by Rembrandt
گشت شبانه (اثر رامبراند)
نام اصلی این تابلو "همراهی کاپیتان فرانس بَنینگ کاک با سروان ویلم ون رایتنبرگ" بوده اما از اواخر قرن 18 به اسم گشت شبانه شناخته شد. از وجوه تمایز این نقاشی که باعث قرار‌گرفتن آن در لیست معروف‌ترین تابلوهای جهان شده، می‌توان به ابعاد آن اشاره‌کرد. این نقاشی بسیار بزرگ بوده و هر یک از افراد داخل تابلو تقریبا هم اندازه‌ی یک انسان واقعی کشیده‌شده‌اند. از دیگر نکات خاص این تابلو، استفاده‌ی حرفه‌ای از نور و سایه و همچنین نشان‌دادن تحرک در صحنه هستند. اگر از نزدیک به این نقاشی نگاه‌‎کنید متوجه جزئیات ریز آن می‌شوید، برای مثال دست کاپیتان که گویی در حال بیرون آمدن از تصویر است. می‌توانید از این نقاشی معروف در موزه‌ی ریجکس آمستردام دیدن‌کنید.

12- گورنیکا در مادرید (Guernica)

«Guernica» یک نقاشی از پیکاسو است که بمباران شهر Guernica اسپانیا را در طول جنگ داخلی اسپانیا نشان می‌دهد. این نقاشی سال 1937، اکنون در موزه Reina Sofia در مادرید قرار دارد. این اثر یکی از مهمترین آثار هنری ضد جنگ در تاریخ به حساب می‌آید.

13-برج بابل
اثر: پیتر بروگل مهتر 1563
محل نگهداری: موزه کانستیستوریس، وین
موضوع این نقاشی سازه برج بابل است؛ در کتاب مقدس آمده که این برج ساخته دست بشر برای رسیدن به بهشت بوده. بروگل در نشان دادن معماری برج بابل با طاق‌‌ها بیشمار و نمونه‌‌های دیگر از مهندسی رومی، عمدا کلسئوم روم را تداعی کرده است. هدف او از این نقاشی این بوده که خطرات غرور بشر و شاید هم زیانبار بودن عقلانیت کلاسیک در مواجه با الاهیت را نشان دهد.

14-مادر ویسلر ( Whistler’s Mother )
"طرحی از خاکستری و مشکی" یا "مادر نقاش" که به اصطلاح به آن مادر ویسلر نیز گفته می شود ، یکی از آثار نقاش آمریکی جیمز مک نیل ویسلر است که در سال 1871 و با رنگ روغن بر روی بوم کتان کشیده شده است. چند نکته وجود دارد که باید درباره این نقاشی بدانید :

این نقاشی در موزه اورسای شهر پاریس به نمایش گذاشته شده است.
در اصل یک مدل قرار بود در این صحنه بنشیند و به تصویر کشیده شود اما از آنجایی که او تاخیرداشت ، مادر نقاش به جای او نشست و این تصویر زیبا خلق شد.
نقاشی مادر ویسلر یکی از مشهورترین نقاشی هاییست که توسط یک آمریکایی و خارج از آمریکا کشیده شده است. این نقاشی در لندن کشیده شده است.
امروزه از این اثر بعنوان نمادی از هنر مدرن آمریکایی نام برده می شوند و برخی آن را " مونالیزای ویکتوریایی" می نامند.

15-دو خواهر (روی تراس)
اثر: پیر آگوست رنوآر 1881
محل نگهداری: موسسه هنری شیکاگو
تجلیل از زیبایی بهار و پیمانهای دوران جوانی، در تابلوی دو خواهر (روی تراس) سبک تکنیکی و کمپوزیسیون درست، نمایش هنرمندانانه رنگهای لرزان باطراوت به خوبی مشهود است. اکثر تصاویر نقاشی در اندازه واقعی قضایی سطحی را در جلوی تراس اشغال کرده اند؛ و در پشت آنها فضایی پرنشاط و پر از برگ مورد توجه قرار می‌گیرد که به نحو بسیار شدیدی روی فرمها و شکلهای نقاشی شده فوکوس می‌کند. صورت دو دختر به شدت بر اصول نقاشی جدید رنوآر تاکید داشته و آن را آشکار می‌کند و رنگ صورتها تحت تاثیر سایه‌‌ها یا بازتابها قرار نگرفته است. رنگ چشمهای دختر کوچک بسیار شفاف و واضح، به رنگ آبی ترانسپورانت و شفاف، ما را به تماشا کردن جهان با نگاهی تازه و از دید چشمانی بی‌گناه دعوت می‌کند.

16-نقاشی دو فریدا

معروف ترین نقاشی های فریدا کالودو فریدا (1939)
دو فریدا مشهورترین نقاشی فریدا کالو است. کالو زنی رنجور بود که در اکثر روزهای عمر خود زجر کشید. دردها و زجرهای او را در اکثر نقاشی‌های‎اش می‌توان دید، چراکه اکثر قریب‌به‌اتفاق نقاشی‌های این زن مکزیکی از خود او و حالات‌اش هستند. تصادفی سخت در اوایل جوانی موجب آسیب‌هایی جدی به بدن او شد، آسیب‌هایی که تا پایان عمر همراه‌اش بودند و اکثر اوقات آزار-اش دادند؛ با این حال هیچ‌وقت از پا ننشست و زندگی را به سستی و بیهودگی سَر نکرد. نقاشی‌های کالو را عمدتاً با عنوان نقاشی‌هایی در سبک سورئالیسم می‌شناسند.

17- نقاشی پسر انسان

مروری بر 35 مورد از معروف ترین نقاشی های جهاننقاشی پسر انسان
نقاشی پسر انسان اثر مشهور نقاش سورئالیست بلژیکی رنه ماگریت است. این نقاشی زاده‌ی درخواست‌های بسیاری ست که از ماگریت برای کشیدن پرتره‌ی خود می‌شد. گفتنی است که این نقاشی منحصربه‌فرد مربوط به سال 1964 – یعنی سه سال قبل از مرگ رنه ماگریت – است.

18- نقاشی بانویی با قاقم

این نقاشی هم از مشهورترین نقاشی‌های جهان است. گفته می‌شود در اواخر سده‌ی پانزدهم میلادی توسط داوینچی کشیده شده. نقاشی بانویی با قاقم پرتره‌ای از Cecilia Gallerani است، زمانی که او معشوقه‌ی Ludovico Sforza بود. اما Ludovico Sforza که بود؟ او دوک میلان بود و بنابراین گفته می‌شود داوینچی این نقاشی را زمانی کشیده که در خدمت دوک میلان بوده‌است.

19- بلوف شجاعانه
نقاش آمریکایی، کاسیوس کولیج، مجموعه‌ای شامل 16 تصویر خارق‌العاده را با نام «سگ‌های پوکر باز» و به سفارش کمپانی هنری براون و بیگِلو در سال 1903 تهیه کرد. در این تابلوها، سگ‌های مختلفی پشت یک میز در حال پوکر بازی کردن نشان داده شده‌اند.

20- نقاشی آفرینش آدم

مروری بر 35 مورد از معروف ترین نقاشی های جهاننقاشی آفرینش آدم
این اثر از بهترین نقاشی های تاریخ به حساب می‌آید. میکل آنژ آن را در سال 1512 میلادی آفرید و از آن زمان تا کنون همواره از آن به عنوان یکی از بهترین نقاشی های تاریخ یاد می‌کنند. در این اثر خداوند در قالب مردی ریش‌سفید ظاهر شده و در حال دمیدن روح به آدم است. گفته‌ها و بحث‌ها در باب این نقاشی بسیار اند که البته در این مختصر نمی‌توان در مورد آن‌ها صحبت کرد.

در این مطلب 20 نقاشی برتر تاریخ جهان را مورد بررسی قرار دادیم. یکی از نکات مهم که در بررسی این آثار باید در نظر گرفت امکانات پایین هنرمندان و نقاشان برای خلق این آثار هنری بوده است. سالانه میلیون ها نفر از این آثار دیدن می کنند و دیدن از نزدیک این آثار را تجربه ای بینظیر و شگفت انگیز توصیف میکنند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید ابزار بسیار حرفه ای نقاشی مثل مداد رنگی های پلی کروم ، آبرنگ های حرفه ای ، ایر براش و ... می توان نقاشی های بسیار طبیعی و واقعی خلق کرد. اما روح موجود در آثار برجسته تاریخ نقاشی و ماجراهای پشت این نقاشی ها همچنان آنها را در زمره آثار ویژه تاریخ نقاشی جهان قرار میدهد.

---------------------------------------------------------

مداد رنگی 36 رنگ پلی کروم

مداد رنگی 60 رنگ پلی کروم

مداد رنگی 120 رنگ پلی کروم جعبه فلزی

مداد رنگی 120 رنگ پلی کروم

----------------------------------------------------------

منابع:

https://lastsecond.ir/news/world-most-famous-paintings

https://lastsecond.ir/news/famous_paintings_of_all_time

https://www.eligasht.com/Blog/travelguide/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%88%D9%81%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86/

 

http://marcopolotourist.com/blog/ReadArticle/34

https://dinu.ir/%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF/

 

https://www.asriran.com/fa/news/138613/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%88%D9%81%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%88-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%86%D8%B1%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%83%D8%B3

 

https://arashshamsi.ir/index.php/2019/01/06/most-famous-paintings-of-all-times/

https://fararu.com/fa/news/223802/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D9%87%D9%86%D8%B1

1
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    برگشت به بالا