Loading...

تکنیک بلندینگ و لایه بندی در نقاشی مداد رنگی

تکنیک بلندینگ و لایه بندی در نقاشی مداد رنگی

در این مطلب به نکات کاربردی در رابطه با تکتیک های ترکیب رنگ در نقاشی با مداد رنگی های پلی کروم می پردازیم. بدیهیست که تکرار و تمرین در روش های ترکیب رنگ و بلندینگ مداد رنگی ، عامل اصلی در کسب مهارت بالا در تکنیک های نقاشی است. همچنین در انتهای مطلب نیز 2 ویدئوی آموزشی در باره نکات مربوط به این مبحث آورده شده است که میتواند برای هنرجویان بسیار مفید باشد.

اگر قصد دارید برای رنگ آمیزی طرحتان از مداد رنگی استفاده کنید، باید پیش از هر چیزی با رنگ ها آشنا شوید. رنگ ها به سه دسته سرد، گرم و خنثی تقسیم می شوند که شما می توانید با توجه به ماهیت طرحتان از آنها استفاده کنید. اگر به دنبال رنگ های سرد هستید، باید سراغ انواع سبزها و آبی ها بروید. اما اگر برای طرحتان به رنگ های گرم احتیاج دارید، باید رنگ مطلوبتان را در میان رنگ های قرمز، زرد و نارنجی جستجو کنید.
حالا شاید این سوال برایتان مطرح شود که چطور بفهمیم چه رنگی مناسب حال طرحمان است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در صورتی که تمایل دارید تا در طرحتان حس آرامش موج بزند، باید از رنگ های سرد استفاده کنید. اما در صورتی که به دنبال القای احساسات هیجانی و التهابی در مخاطبتان هستید، به رنگ های گرم نیاز خواهید داشت.
رنگ های سیاه، سفید و خاکستری در میان رنگ های خنثی جای دارند که می توانید از آنها در نقاشی خود استفاده کنید. مهم نیست که نقاشی شما با احساسات هیجانی امیخته شده است یا احساسات آرامش بخش. زیرا نقاشی شما هر گونه ای که باشد می توانید از رنگ های خنثی استفاده کنید. رنگ های خنثی گزینه ایده الی برای رنگ های سرد و گرم هستند که با ترکیب آنها می توان حس بهتری را در نقاشی به وجود آورد.

بلندینگ یا ترکیب رنگ
درست است که می توان بدون حتی یادگیری اینکه چگونه رنگ های مداد رنگی ها را در هم آمیزیم، یک اثر هنری زیبا خلق کنیم، اما در هم آمیختن رنگ ها جلوه دیگری به اثر می افزاید: این کار باعث می شود رنگ ها هموار تر و صاف تر به نظر رسیده و خطوط محو شوند، و کار شما هر چه بیشتر شبیه یک نقاشی به نظر بیاید.
اگرچه مثل مواقعی که از ذغال یا گرافیت استفاده می کنیم، امکان استفاده از محو کن را نداریم، اما ابزار ها و روش های زیاد دیگری نیز وجود دارند که می توانند عمل مشابهی انجام دهند.

ابزارهای در هم آمیختن رنگ ها در مدادرنگی پلی کروم
اگر بخواهید در هم آمیختن رنگ ها را داشته باشید باید از روش های زیر استفاده کنید:
حلال ها چه چیزی هستند؟
مایع هایی که خطوط سخت مداد رنگی را از بین برده و سطح اثر را هموار می کند. این روش برای سایه های متوسط یا تیره مناسب است، گرچه می توانید آن را برای رنگ های شفاف نیز به کار ببرید.
1 - حلال ها

حلال ها چگونه استفاده می شوند؟ مایع را در محفظه های کوچک شیشه ای بریزید. سر قلم مو را به آن آغشته کرده و بر روی سایه بکشید. سعی کنید از مقدار کم تری حلال استفاده کنید تا رنگ ها خیلی رقیق و آبکی نشوند.برای پاک کردن لکه های مایع که امکان دارد از قلم مو بریزد، دستمال کاغذی در دسترس داشته باشید
2 -محو کن های بی رنگ برای در هم آمیختن رنگ ها
چه چیزی هستند؟ آن ها مانند یک مداد معمولی به نظر می رسند، اما رنگدانه ای ندارند. با وجود اینکه استفاده از آنها زمان و تلاش بیش تری احتیاج دارد، نتیجه ای مشابه حلال ها می دهند.
چگونه استفاده می شوند؟ این محو کن ها برای صیقل دادن و جلا بخشیدن به رنگ های مداد رنگی بهترین گزینه هستند. آن ها باعث می شوند که نقاشیتان را صاف و صیقلی کنید و رنگ ها را متناسب کنید. محو کن ها بیشتر برای رنگ های ملایم، نور ها و سایه روشن ها به کار می روند که یکی از بهترین روش ها برای در هم آمیختن رنگ ها است.

3 - مدادرنگی های سفید و یا متمایل به خاکستری

چه چیزی هستند؟ حتما آن ها را در جعبه مدادرنگی پلی کروم تان دارید!
چگونه استفاده می شوند؟ برخللاف محو کن و حلال ها، مداد رنگی ها در حین هموار سازی سطح نقاشی، آن را روشن می کنند. این روش بهترین راه برای ترسیم مه بعد از ظهر، روشن کردن رنگ پوست یا نمایش حرکات است..
4 - تخته ایکاروس
چه چیزی هستند؟ تخته ایکاروس توسط هنرمند و مخترعی به نام استر روی اختراع شده است و یک تخته شیشه ای دارای امکان تنظیم دما است و دارای دو قسمت سرد و گرم می باشد.
چگونه استفاده می شوند؟ باید بر روی قسمت سرد نقاشی کرده و در قسمت گرم آن را در هم آمیختن رنگ ها و جلا بدهید. گرما باعث آب شدن واکس شده و مانند حلال ها، به شما امکان ترکیب رنگ ها را می دهد.
بهتر است بدانید: این تخته ها در دو اندازه مختلف عرضه می شوند و قیمتی حدود 350 دلار دارند. خیلی گران است،نه؟ می توانید نتیجه مشابهی از گرم کردن مداد رنگی هایتان با گرم کن غذا یا استفاده از چسب داغ به دست آورید. توصیه میکنیم برای بالا بردن کیفیت نقاشی تان نکات نقاشی با مداد رنگی پلی کروم این مطلب را هم دنبال کنید.


نکاتی درباره در هم آمیختن رنگ ها
• رنگ ها را از روشن به تیره ترکیب کنید.
• اگر از حلال استفاده می کنید، پس از هر مرحله اجازه دهید نقاشی خشک شود.
• فشار مدادرنگی پلی کروم روی صفحه را آرام آرام زیاد کنید. اگر سطح خیلی تیره شد، اجازه دهید خشک شود و سپس با رنگی روشن رویش را بپوشانید
• روش من برای Blend کردن با قلم مو(بدون استفاده از حلال) باعث میشود رنگ ها شدت بیشتری پیدا کنند.
من پیشنهاد میکنم تمرین این تکنیک ها را روی سطح کوچکی انجام دهید سپس کم کم روی اندازه های بزرگتر کار کنید.
این روش به مداد رنگی های نیاز دارد که پیگمنت بالایی داشته باشند. مداد رنگی های پلی کروم فابر کاستل برای این کار کاملا مناسب هستند. در نظر داشته باشید اگر پیگمنت کافی وجود نداشته باشد تا قلم مو بتواند ان را جابه جا کند،هیچ اتفاقی نخواهد افتادو فقط در صورتی که پیگمنت زیاد باشد، با قلم مو میتوان آنها را به قسمتهای مورد نیاز انتقال داد.
• روی سایه روشن ها دایره وار حرکت کنید تا به مرور در هم آمیختن رنگ ها را شاهد باشید
• وقتی از نور مصنوعی استفاده میکنید، باید نور از یکی از طرفین آمده باشد.
نمیتوانید از روشنایی به صورت مستقیم استفاده کنید.
یک روش دیگر این است که بسیار به نور نزدیک شوید.
• همیشه بر روی سطح های نرم نقاشی کنید.بافت های کاغذ تاثیر زیادی بر روی لایه های رنگ دارد؛ هر چه این بافت ها محکم تر باشند، رنگ آمیزی و هموار سازی مشکل تر است. بسیاری از هنرمندان کاغذهای استراثمور (Strathmore) یا استوننگ(Stonehenge) را ترجیح می دهند.
نتایج در هم آمیختن رنگ ها
روش های مختلف، نتایج مختلفی را حاصل می شوند. تصویر بالا در ستون اول سه رنگ مختلف را نشان می دهد؛ از برند مداد رنگی پلی کروم ، رنگ قرمز در بالا، نیلی در وسط و هلویی در پایین. ستون های 2 تا 4 اثر ابزار های ترکیب رنگ مختلف را نشان می دهد.

ستون ۱:
در هم آمیختن رنگ ها بر روی کاغذ استراثمور.
ستون ۲:
نتیجه استفاده از حلال گامسول.
ستون ۳:
نتیجه استفاده از مداد رنگی سفید.
ستون ۴:
نتیجه استفاده از محو کن.

تکنیک لایه بندی
یک مزیت استفاده در طراحی با مداد رنگی این است که رنگ ها با هم سازگار هستند.
از معایب آن هم این است که به سختی میتوانید دقیقا همان رنگی را که نیاز دارید پیدا کنید.
رنگ های دیگر از طریق لایه بندی ها به دست می آیند.
رنگ ها را روی هم قرار دهید تا نتیجه به رنگی که میخواهید نزدیک شود.
چالش بعدی دانستن این است که این لایه ها چه تاثیری بر روی هم میگذاریند.
برای دانستن این موارد به شما کمک خواهند کرد:
• لایه هایی که با رنگ های مکمل ایجاد شوند، هر دو رنگ را تیره میکند.
• در صورت بیشتر کردن فشار دست بر مداد رنگی، غلظت رنگ بیشتر میشود اما تیره تر نمیشود.
• یک رنگ را میتوانید با نزدیک ترین رنگ تیره به همان رنگ، تیره تر کنید.
مثلا از بنفش روی قرمز استفاده کنید.
یا قبل از مشکی، از آبی تیره یا قهوه ای تیره استفاده کنید.
این نکته را هم به یاد داشته باشید که از مشکی به عنوان بالاترین لایه روی هیچ رنگی استفاده نکنید.
• برای روشن تر کردن یک رنگ، یک لایه با رنگ روشن تر روی آن ایجاد کنید.
• برای تشدید یک رنگ آن را ترکیب کنید.
• ایجاد لایه سفید روی هر رنگی، آن را روشن تر، شفاف تر میکند.

شيوهٔ رنگ آميزی لايه لايه با مداد رنگی امر مهمی است. قرار دادن يک لايهٔ نيمه شفاف بر روی لايهٔ ديگر شيوه ای از رنگ آميزی است که مداد رنگی های جديد از طريق آن می توانند حالات پيچيده و رنگ های ملايمی را به وجود آورند.
به ياد داشته باشيد که هدف ما از ايجاد لايه ها از بين بردن تندی رنگ ها و هم چنين ايجاد رنگ هايی جديد ، سايه پردازی و ايجاد بافت است. برای ايجاد تسلط و مهارت لازم می توان کادرهای ٤ سانتی متر را ترسيم کرد و در هريک از اين کادرها لايه های مختلفی از رنگ را روی هم قرار داد. برای مثال ، رنگ های هم خانواده، مکمل، ته رنگ، سرد، گرم و يا ترکيبات ديگر. می توان٢ لايه، ٣ لايه، ٤لايه را روی هم قرار داد و اثرات آن را با چشم مشاهده نمود. در شيوهٔ لايه گذاری نخست قسمت های روشن رنگ آميزی می شوند و بعد، مرحله به مرحله نقاط تيره و از اين طريق حجم ها،سايه ها، نورها و درجهٔ تيره روشنی به کمک مداد رنگی شکل می گيرند. لايهٔ رنگ و خطوط را می توان با هم درآميخت. سطوح رنگ ها با مداد رنگی، ضمن اين که تماماً مجموعه ای از خطوط اند به نحوی محو شده اند يا بر هم نهاده شده اند که در کل يک رنگ بندی را شکل می دهند. در انتهای هر شيوه ای لازم است بعضی قسمت ها پاک يا برداشته شود و در بعضی قسمت ها رنگ افزوده شود و نيز به روی خطوطی تأکيد شود. اين کار باعث می شود اثر ما دارای حجم پردازی مطلوب گردد و جذابيت اثر ما بيشتر شود.

مداد رنگی پلی کروم

اجرای سریع و دقیق تکنیک های نقاشی نیازمند ابزار مناسب و حرفه ای می باشد. مداد رنگی های پلی کروم فابر کاستل بهترین کارایی را در ترکیب رنگ و لایه بندی در بین برندهای مداد رنگی دارند. این مداد رنگی ها در بسته بندی های مختلف قابل ارائه می باشند:

مداد رنگی 12 رنگ پلی کروم

مداد رنگی 24 رنگ پلی کروم

مداد رنگی 36 رنگ پلی کروم

مداد رنگی 60 رنگ پلی کروم

مداد رنگی 120 رنگ پلی کروم جعبه فلزی

مداد رنگی 120 رنگ پلی کروم

در این مقاله به تجربه ها و نکات کاربردی در رابطه با تکنیک های ترکیب رنگ در نقاشی مداد رنگی اشاره کردیم. رسیدن به سطح مهارت بالا در ترکیب رنگها نیازمند تمرین زیاد ، گاهی آزمون و خطا و در نهایت کسب تجربه در استفاده از این تکنیک ها می باشد. در پایان این مقاله ویدئوهای آموزشی در رابطه با موضوع این مقاله قرار داده ایم. دیدن مکرر ویدئوهای زیر و تکرار و تمرین مطالب ذکر شده در آن می تواند زمان لازم برای کسب مهارت و تجربه در این تکنیک ها را برای شما کاهش داده و شما را سریع تر به مهارت لازم برساند.

بلندینگ با مداد رنگی پلی کروم

مهمترین نکات در بلندینگ مداد رنگی پلی کروم

-------------------------------------------------------------------------------

منابع:

https://tarahshid.com/blending-colors/

https://naghashi.art/point-of-color-pencil/

http://shamimhonar.blogfa.com/post/14

https://tarahshid.com/painting/

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    برگشت به بالا