Loading...

مقایسه مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل و پریسماکالر

مقایسه مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل و پریسماکالر

مقایسه مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل و پریسماکالر

در این مقاله قصد داریم به مقایسه حرفه ای دو مداد رنگی برتر دنیا یهنی مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل و مداد رنگی پریسماکالر بپردازیم. در دنیا برند های زیادی در حال تولید مداد رنگی هستند. اما اکثر هنرمندان دنیا، این دو برند مداد رنگی را با اختلاف زیادی از رقبا، بهترین های موجود در دنیا می دانند. مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل ساخت کشور آلمان و مداد رنگی پریسماکالر ساخت کشور آمریکا می باشد، که البته در حال حاضر در مکزیک تولید می شود. قیمت این دو مداد رنگی هم تفاوت معناداری با دیگر برندهای مداد رنگی دنیا دارد که همین امر می تواند نشانه مرغوبیت و ارزش بالاتر این دو مداد رنگی باشد.

مداد رنگی ۱۵۰ رنگ پریسماکالر حدود ۱۶۰ دلار و مداد رنگی ۱۲۰ رنگ پلی کروم حدود ۱۹۵ دلار قیمت دارند. لازم به ذکر است مقایسه های زیادی توسط مشهورترین هنرمندان نقاشی دنیا بین این دو برند مداد رنگی صورت گرفته است. در جمع بندی این مقایسه ها تاکید شده که هر دو بدون شک بهترین هستند و کیفیت بسیار مطلوبی دارند. اگر چه مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل در مجموع مقایسه ها معمولا نمره بهتری را دریافت کرده است، اما توصیه شده است که هر هنرمندی بسته به سبک نقاشی، سلیقه شخصی، و بررسی تفاوت عملکرد این مداد رنگی ها در تکنیک های نقاشی مورد نظر خود، اقدام به انتخاب هر یک از این دو ابزار فوق العاده حرفه ای نقاشی کند.

در ادامه به مقایسه ویژگیهای این دو مداد رنگی می پردازیم.


۱-بافت رنگ
همانطور که احتمالا در کار کردن با مدادهای گرافیتی هم تجربه کرده اید، هر چقدر مداد نرم تر باشد بافت ایجاد شده توسط آن روی سطح بزرگتر و پوشش آن بیشتر و قوی تر می باشد. مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل با مغز روغنی خود نرمی کمتری نسبت به مغز بر پایه موم مداد رنگی های پریسماکالر دارد. همانطور که در مداد های گرافیتی بسته به سبک استفاده خود سطح نرمی خاصی را انتظار دارید، در انتخاب مداد رنگی هم بسته به نرمی مورد انتظار شما یکی از این مداد رنگی ها می تواند برای شما کمی مناسب تر باشد.

۲-شفافیت و درخشندگی
هر دو مداد رنگی شفافیت و درخشندگی بسیار خوبی دارند و شما هرگز این سطح کیفیت را در بین دیگر مداد رنگی ها نخواهید یافت. به نظر می رسد سطح درخشندگی و شفافیت رنگ در مداد رنگی های پریسماکالر کمی بیشتر بوده و عمق تیرگی رنگ ها در مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل کمی بیشتر باشد. در نتیجه برای داشتن آثار هنری واقع بین مثل نقاشی های طبیعت، مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل می تواند گزینه مناسب تری باشد. همچنین مداد رنگی پریسماکالر می تواند در نقاشی های فانتزی عملکرد مناسب تری داشته باشد.

۳- محو شوندگی
هر چند از مداد رنگی به نسبت مداد های گرافیتی انتظار محو شوندگی وجود ندارد، اما میزان محو شوندگی در بعضی سبکها اهمیت داشته و برای بعضی هنر مندان مهم است. همانطور که در شکل می بینید میزان محو شوندگی در مداد رنگیهای پلی کروم فابر کاستل به نسبت رقیب آمریکایی خود کمی کمتر می باشد. مغز مداد رنگی های پلی کروم روغنی و مغز مداد رنگی پریسما کالر بر پایه موم می باشد. از این جهت نرمی و به تبع آن محو شوندگی مداد رنگی های پریسماکالر کمی بهتر از مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل می باشد.

۴- پاک شوندگی
مغز بر پایه موم مداد رنگی پریسماکالر باعث عملکرد ضعیف تر این مداد رنگی در پاک شوندگی شده است. همانطور که در شکل می بینید مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل قدرت پاک شوندگی بیشتری دارد. از آنجا که برای ایجاد نور در نقاشی می توان از رنگ سفید و همچنین تکنیک پاک کردن استفاده کرد. اما از آنجا که مداد سفید برای ایجاد نور شدید کارایی و قدرت لازم را ندارد، قدرت پاک شوندگی مداد رنگی اهمیت پیدا می کند.

۵- قدرت رنگ سفید
استفاده از مداد سفید در نقاشی مداد رنگی کاربرد ویژه ای دارد. برای تکنیک های مات کردن، روشن کردن و محو کردن، قدرت رنگ سفید دارای اهمیت می باشد. همانطور که در شکل بالا می بینید رنگ سفید در برند پریسماکالر قدرت بیشتری دارد. هر چند به طور کلی استفاده از رنگ سفید از درخشندگی رنگ ها کم می کند اما این موضوع در مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل به مراتب تاثیر کمتری در درخشندگی رنگ زیرین دارد. از این جهت سبک نقاشی شخصی هر هنرمند تعیین کننده برتری هر یک از این دو مداد رنگی برای او می باشد.

۶- لایه بندی
هنگام استفاده از مداد رنگی های پلی کروم فابر کاستل احساس می کنید می توانید تا هر حدی که مورد انتظار شماست لایه بندی را ادامه دهید و دست شما کاملا باز است. اما هنگام استفاده از پریسماکالر فقط میتوانید ۴ یا ۵ رنگ را لایه بندی کنید و بعد از آن به نظر میرسد رنگ دانه ها نمی توانند به کاغذ انتقال پیدا کند که این موضوع احتمالا با مغز بر پایه موم این برند مداد رنگی مرتبط است. از این جهت مداد رنگی پلی کروم کاملا از رقیب آمریکایی خود قوی تر است.

۷- بلندینگ
اگر چه با داشتن پک های ۱۲۰ رنگ پلی کروم یا ۱۵۰ رنگ پریسماکالر به نظر میرسد نیاز کمتری به بلندینگ داشته باشید اما باید بدانید هر دو این مداد رنگی ها توانایی ترکیب رنگ بسیار خوبی دارند و در صورت استفاده از حلال مناسب می توانید از هر دوی آنها نتیجه کاملا ایده آلی را دریافت کنید.

۸- تکنولوژی SV
مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل کمی از رقیب آمریکایی خود سنگین تر است که این موضوع می تواند به پوشش SV مداد رنگی های پلی کروم مرتبط باشد. در مداد رنگی های پلی کروم فابر کاستل تمام طول مغزی مداد با این پوشش حرفه ای به چوب مداد چسبیده است. به این ترتیب استحکام مغزی مداد ها افزایش پیدا کرده و می توان آنها را تا حد ظریف تری تراشید و در صورت نیاز نوک آن را کاملا تیز کرد. بدین ترتیب اگر نوک یک مداد رنگی پلی کروم با فشار زیاد بشکند، فقط انتهای نوک آن شکسته می شود نه مغزی قرار گرفته در پوشش چوب مداد ها. اما این ویژگی متاسفانه درباره مداد رنگی پریسماکالر لحاظ نشده است. البته ظاهرا در زمان تولید مداد رنگی های پریسماکالر در آمریکا و قبل از انتقال به مکزیک کیفیت تولید آنها بالاتر بوده است.

۹- ماندگاری
شاید برای نقاشان مبتدی و هنر جوها این موضوع در ابتدا مورد توجه قرار نگیرد. اما از یک جایی به بعد هیچ هنرمندی دوست ندارد نقاشی او بعد از گذشت دهه ها از رنگ و رو بیوفتد و تغییر کند. از این جهت بدیهیست که ماندگاری رنگها کیفیت بسیار مهمی است. با مشاهده نمودارهای از پیش ساخته شده مشخص میشود فابر کاستل از این جهت کاملا از رقیب آمریکایی خود جلوتر می باشد.

۱۰- سرعت مصرف
سرعت مصرف در مداد های پریسماکالر به مراتب بیشتر از مداد رنگی های پلی کروم می باشد. مداد های پریسماکالر نرم تر بوده و سریع تر مصرف میشوند. برای پوشاندن کامل یک کاغذ A4 احتیاج به تقریبا یک مداد فابر کاستل و دو مداد پریسماکالر خواهید داشت.

۱۱- قیمت
قیمت مداد رنگی ۱۲۰ رنگ پلی کروم حدودا ۱۹۵ دلار و قیمت پریسماکالر ۱۵۰ رنگ حدودا ۱۶۵ دلار می باشد. موضوع مورد توجه دیگر در این رابطه در دسترس بودن این دو محصول است. مداد رنگی ۱۲۰ رنگ پلی کروم فابر کاستل را حتی میتوان در فروشگاههای محلی شهری کوچک در اروپا پیدا کرد. اما خرید مداد رنگی پریسماکالر با توجه به در دسترس نبودن آن، هزینه های اضافی خرید همچون حمل و نقل را در پی خواهد داشت و عملا قیمت تمام شده آن با مداد رنگی ۱۲۰ رنگ پلی کروم فابر کاستل در یک سطح تمام میشود. در ایران هم دسترسی به مداد رنگی ۱۲۰ رنگ فابر کاستل بسیار آسان تر از برند پریسماکالر می باشد. با توجه به هزینه های اضافی که روی قیمت مداد رنگی های پریسماکالر لحاظ میشود و توصیه اکثر هنرمندان و اساتید هنری به استفاده از مداد رنگی پلی کروم، این مداد رنگی ها در ایران بسیار محبوب تر و در دسترس تر می باشند.

قیمت مداد رنگی 120رنگ پلی کروم فابر کاستل

قیمت مداد رنگی 120 رنگ پلی کروم جعبه فلزی

جمع بندی
همانطور که اشاره شد اکثر مقایسه هایی که بین این دو مداد رنگی صورت گرفته، مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل را برنده این مقایسه دانسته اند. هر چند در نهایت، انتخاب از بین این دو برند به سطح عملکرد این مداد رنگی ها در سبک نقاشی مورد نظر هنرمند بستگی دارد. از ایرادات وارد بر پک 150 تایی برند پریسماکالر رنگهای بدون استفاده زیاد و همچنین تفاوت رنگ روی بدنه مداد ها و مغزی آنها می باشد. در هر صورت اگر پرتره می کشید و روی نرم به نظر رسیدن طرحتون حساسیت دارید، و یا علاقمند به طراحی پوستر و تصاویر فانتزی با رنگهای  روشن هستید، پریسماکالر عملکرد بهتری دارد. هر چند با پلی کروم فابر کاستل هم میتوان این نتایج را با کمی زحمت بیشتر بدست آورد. اما اگر به نقاشی های واقع بین متمایل هستید و یا استفاده از تکنیک های پاک شوندگی و لایه بندی در نقاشی شما پر کاربرد هستند، مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل انتخاب مناسب تری برای شما می باشد. همچنین نوک نشکن مداد های فابر کاستل و دوام رنگ بالای آن از دیگر برتری های این برند نسبت به رقیب خود می باشد.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    برگشت به بالا